– Vi känner våra kunder och vet hur vi vill att processen fungerar, Incit vet vilka möjligheter som finns i Incit Xpand. Tillsammans har vi kommit fram till optimala lösningar för olika funktioner. Det är så vi ska jobba!

Allt under ett tak
Ekonomi och fastighetsunderhåll i ett enda system var en viktig anledning till att Uppsalahem valde Incit Xpand.

– Vi ville ha allt under ett och samma tak. Tidigare hade vi flera system som skulle prata med varandra och uppdateras på nätterna. Det var krångligt och tog tid.

Det nya användargränssnittet är användarvänligt och enkelt. Per Viklund tycker att det går snabbt att lära sig men rekommenderar regelbunden utbildning för att användarna ska kunna utnyttja systemets olika funktioner effektivt.

Uppsalahems kunder kan sköta de flesta ärenden på webben. Det går bland annat att ställa sig i kö, återanmäla sig och anmäla intresse för bostad.

– Studier har visat att 60 % som ringer till ett företags kundtjänst har varit inne på webben först och tittat om information och funktion finns där. Vi försöker lägga så mycket funktionalitet som möjligt på webben med Incits hjälp.

En förbättrad felanmälan är ett exempel på ett pågående utvecklingsprojekt för webben. Alla typer av beställningar till entreprenörer ska integreras i systemet så att de kan hämta sina arbetsordrar antingen via en handdator eller på nätet. Den utförda arbetsordern ska även kunna utgöra underlag för fakturan från entreprenören.

Arbetet med handenheter kommer att bli allt viktigare för att minimera administrationen före och efter utfört arbete.

Beställ tapeter och tvättmaskin på webben
I Hemshoppen kan hyresgäster beställa tapeter, vitvaror och andra tillval som rör det inre underhållet. Uppsalahem är först med att prova denna funktion i Incit Xpand.

– Vi har ökat försäljningen tack vare Hemshoppen. Dessutom har vi minskat administrationen eftersom allt tidigare gjordes manuellt. 90 % av alla beställningar görs via Hemshoppen i dag och allt går rakt in i systemet. Kunderna tycker att det är väldigt smidigt att kunna beställa på nätet.

Gemensamma utvecklingsprojekt
Samarbetet med Incit tycker Per Viklund fungerar bra. I regelbundna uppföljningsmöten diskuteras drift och utvecklingsprojekt.

– Vi har fått en allt bättre dialog. Det är viktigt att kunden får vara med i utvecklingen och vi har jättemånga bra samarbetsprojekt nu. Uthyrningsprocessen har vi effektiviserat och Hemshoppen har vi varit delaktiga i. Nu diskuterar vi andra projekt som kommer att förbättra vår verksamhet.

– När vi har ett behov samarbetar vi med Incit för att göra något åt det. De är lyhörda för våra önskemål och förslag men har också egna idéer. Det finns en ny anda i företaget.

På frågan om Per Viklund skulle rekommendera Incit Xpand till andra, svarar han:

– Ja det skulle jag. För att administrera 66 000 bostadssökande och nästan 2 000 uthyrningar per år är det viktigt med ett bra system. Två framgångsfaktorer innan du byter ett system är att ha koll på vilka behov företaget har och hur du vill att systemet ska stödja verksamheten.

Uppsalahem och Incit Xpand

Har använt systemet sedan: 2005.
Antal användare: cirka 100.

Några av våra användare

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig
Vad gäller ditt ärende?